Før skolene åpnet begynte Martha og vennene hennes å gi opp håpet om at de noen gang ville få muligheten til å være på skolen. Foreldrene hadde ikke råd til å ansette noen til å undervise hjemme, og det var ingenting for jentene å gjøre bortsett fra husarbeid. Martha visste at en eldre jente fra lokalsamfunnet hadde droppet ut av skolen før pandemien for å finne arbeid i Accra. Hun var misunnelig på jenta som hadde sine egne penger og var i stand til å hjelpe til med å forsørge familien. Frustrert og rastløse bestemte vennegjengen seg for å dra til byen og prøve å finne arbeid.

«NÅR SKOLEN STENGTE PÅ GRUNN AV COVID-19, VAR VI LEI OSS FORDI VI TRODDE IKKE VI VILLE KUNNE GÅ PÅ SKOLEN IGJEN. VENNENE MINE OG JEG PLANLA Å REISE TIL ACCRA FOR Å JOBBE SLIK AT VI KUNNE SAMLE INN PENGER TIL OSS SELV OG FAMILIENE VÅRE.» - MARTHA

En ny retning

Det er anslått at mer enn 160 000 barn i Ghana jobber som kayayei. Jenter i store byer som Accra, Kumasi, Tamale, Sunyani og Takoradi tilbringer dagene med å bære tunge varer for handelsmenn i bytte mot veldig lav lønn. Jentene som jobber som kayayei er ofte innvandrere med lite utdanning. De tar jobben kun for å overleve. Skolestengninger og den økonomiske belastningen forårsaket av COVID-19 tvang enda flere barn ut i jobb.

Martha og vennene hennes pakket jutesekkene sine og dro til den lokale busstasjonen for å finne arbeid i Accra. En lærer ved navn Alhassan la merke til dem og innledet en samtale. Alhassan hadde fått opplæring gjennom Right To Play's Gender Responsive Education and Transformation (GREAT) -program. Han skjønte jentene var på vei for å jobbe, og han visste at om jentene droppet ut av skolen nå, ville de kanskje aldri komme tilbake. – Da jeg fikk vite hva de skulle, ba jeg dem om å ta meg med til foreldrene dere, sier Alhassan.

Martha sine venner er tilbake på skolen.jpg

Alhassan fortalte jentene og foreldrene deres om læringsprogrammet som tilbys av Right To Play. Læringsprogrammet, som er aktivt i fem distrikter i Ghana, startet etter skolenedleggelsene i mars 2020. Programmet engasjerte mer enn 500 frivillige lærere som tok ansvar for å tilby læring hjemme hos elevene. 4000 barn fikk gratis hjemmeundervisning. Hjemme kunne barna øve på oppgaver som skulle forbedre deres matte- og leseferdigheter, slik at de kunne gå tilbake til skolen så fort skolene åpnet igjen uten å miste viktig undervisning. – Foreldrene ble positivt overrasket over å høre om tilbudet. De kunne ikke tro at de ikke måtte betale noe for hjemmeundervisningen, sier Alhassan.

Foreldrene visste at det å begynne å jobbe ikke ville være i døtrenes beste interesse. Marthas mor, Ayisha, var glad for at datteren kunne fortsette å lære i stedet for å gå på jobb. – Intervensjonen var betimelig. Jeg ville ikke ha tillatt Martha å dra til byen hvis jeg hadde visst om programmet til Right To Play.

Martha - Ghana - Image 1 - Web.jpg

Hjemmeundervisning ga håp

Jentene var så begeistret for at de fikk hjemmeundervisning. «Da vi så de frivillige lærerne hjemme hos oss, ble vi overbevist om at det ville være mulig å gå tilbake til skolen. Lærerne var veldig hjelpsomme, de lærte oss mange ting, inkludert hvordan vi bruker vokaler og konsonanter. "

Nå som skolene har begynt å åpne igjen, er de fire vennene glade for å være tilbake i klasserommet, leke med klassekameratene og ta studiene på alvor. De har startet en kampanje hvor de fraråder andre jenter i lokalsamfunnet å dra til Accra og andre byer for å begynne å jobbe.

Støtten som Martha og hennes venninner mottok er en del av programmet Gender Responsive Education and Transformation (GREAT), som er mulig takket være den økonomiske støtten som Canadas regjering gir gjennom Global Affairs Canada. GREAT-programmet har vært aktivt i Ghana, Mosambik og Rwanda siden 2018, og bruker Right To Play's lekbaserte læringsmetode for å fjerne barrierer for utdanning, og for å styrke lærerkapasitet.

Canada_Partnership.png