Ahmad: Sport er for alle

I en flykningleir på Vestbredden ser vi barn som løper rundt på en fotballbane. De løper etter en gutt som er i ferd med å score mål. I det ballen går forbi keeper, og inn i nettet, lener Ahmad seg fremover i rullestolen for å blåse i fløyta og signalisere poenget. Fotball er en av aktivitetene i Ahmads kroppsøvingsklasse, men han har ikke alltid kunnet delta. Før læreren lærte å bruke inkluderende aktiviteter i kroppsøvingstimen, satt Ahmad ofte på sidelinjen og så på at de andre barna lekte. Noen ganger dro han også hjem fordi han følte seg så isolert. Nå utfordrer han normene, og er med på nesten alle aktivitetene.

Ahmad - PT - Image 1 - Web

FØLTE SEG ISOLERT OG IGNORERT

Da Ahmad var baby, overlevde han fødselsasfyksi, en tilstand som oppstår når en babys hjerne og andre organer ikke får nok blod eller oksygen ved fødselen. Tilstanden etterlot Ahmad med fysiske utfordringer, og han sitter nå i rullestol. Å vokse opp med en funksjonsnedsettelse gjorde det vanskelig for Ahmad å leke med sine klassekamerater og venner. Det påvirket han, og som barn følte han seg ofte isolert og ekskludert.

Disse følelsene oppstod oftest under kroppsøvingstimene på skolen. Han satt på sidelinjen og så på at de andre barna løp rundt og lekte. Skoleområdet var ikke problemet, men lærerne hans var ikke sikre på hvordan de skulle inkludere han i alle aktivitetene. Ahmads lærer, Mohammad, var skeptisk til å la ham delta i gymtimen fordi han var redd for at Ahmad kunne bli skadet, eller at rullestolen hans kunne bli ødelagt.

"NÅR DET VAR EN KROPPSØVINGSTIME, PLEIDE JEG Å GÅ HJEM. DET VAR IKKE NOE FOR MEG Å GJØRE, SÅ JEG VILLE IKKE BLI." - AHMAD, 13

Selv utenfor klasserommet holdt Ahmad seg for seg selv. Han følte seg annerledes på grunn av rullestolen og ville holde seg borte fra andre barn. Når de andre i klassen ville gå ut i friminuttet, ble han ofte inne, i frykt for at han bare ville ødelegge moroa. Hans mor, Khawla, prøvde å snakke med ham om dette flere ganger, men han stengte henne ute. Ahmad ba ikke om hjelp fra noen, og han ble fornærmet hvis noen prøvde å hjelpe ham. Hver gang jeg spurte ham om dagen hans, nektet han å dele noe med meg."

Ahmad portrett.png
Ahmad elsker å være dommer fordi han får delta i favorittidretten sin, og samtidig få respekt fra sine jevnaldrende.

FANT AKSEPT OG STØTTE

Right To Plays TOGETHER-prosjekt støtter skoler i å skape inkluderende læringsmiljøer der alle barn kan trives. Gjennom faglige økter får lærerne opplæring i hvordan de kan inkludere flere barn som Ahmad. De får også opplæring i hvordan man tilpasser spill og aktiviteter slik at alle kan delta, uavhengig av evner eller funksjonsnedsettinger.

– AHMAD HAR FORANDRET SEG NÅ. HAN ER SPENT PÅ Å PRØVE NYE TING OG ER ALLTID NYSGJERRIG PÅ Å LÆRE MER." - KHAWLA, AHMADS MOR

Etter at gymlæreren, Mohammed, deltok på disse fagøktene, begynte han å bruke det i timene sine. Nå tenker han alltid over hvordan han kan tilpasse aktivitetene for å sikre at Ahmad også kan delta. For eksempel, i stedet for å bruke et nett i full størrelse under basketballøvelser, oppfordrer han alle barna til å bytte på å holde opp en hula-bøyle som de øver på å skyte på. Han lærer også klassekameraterene å ta mer hensyn til Ahmaads behov. Dette har hjulpet Ahmad med å bygge sterkere bånd med de andre barna. Etter hvert begynte Ahmad å føle seg mer selvsikker. Han kunne nå sosialisere seg med klassekameratene uten å føle seg ukomfortabel.

– Jeg merket en forandring i ham umiddelbart, sier Mohammad. "Han følte seg som en leder." Ahmads mor la også merke til forandringen i ham. – Ahmad har forandret seg nå. Han gleder seg til å prøve nye ting, og er alltid interessert i å lære mer.

FRA Å SITTE PÅ SIDELINJEN TIL Å LEDE SPILLET

Da Mohammad la merke til de positive endringene i Ahmad, begynte han å lete etter enda flere måter for ham å delta. Han inviterte Ahmad til å være dommer for klassens fotballkamper. Å være dommer var Ahmads stolteste øyeblikk. I stedet for å føle seg alene, følte han seg som et fullverdig medlem av teamet. Ahmad har nå begynt å hjelpe andre barn med nedsatt funksjonsevne på skolen til å akseptere seg selv som de er, og se på mulighetene som er på skolen. Han håper å endre måten barn med nedsatt funksjonsevne behandles, og å gjøre samfunnet mer inkluderende. Han har også en drøm om hva han vil gjøre når han blir stor.

"JEG VIL BLI PE-LÆRER I FREMTIDEN, SLIK AT JEG KAN LÆRE DE ANDRE BARNA DET JEG LÆRTE." - AHMAD, 13

Ahmad med venner.png
Opplæringen som Ahmads lærere gikk gjennom er et initiativ fra TOGETHER-prosjektet, finansiert av Canadas regjering gjennom Global Affairs Canada.

VIL DU HJELPE FLERE BARN SOM AHMAD? BLI FASTGIVER!

Ved å bli fastgiver til Right To Play vil du bidra til at flere som Ahmad får mulighet til å gå på skolen og fullføre utdannelsen sin. I 2021 sørget våre givere og partnere for at 1,52 millioner barn ble nådd og fikk hjelp gjennom våre programmer. Ved å bruke lek som verktøy gir vi beskyttelse, utdanning og styrke til barn som lever i fattigdom, krig og konflikter. Lek som gir barn trygghet, skaper glede og motivasjon til å lære.

For 300 kroner kan du gi et barn tilgang til våre programmer og aktiviteter i et år.